als warme maaltijd of koude salade

Deze couscous is gemaakt van ja, echt waar, bloemkool! Een ideaal┬á gerecht om eens lekker de restjes uit je koelkast weg te verwerken. De couscous is heerlijk als warme maaltijd met kip of gamba’s. Als koude salade ook verrukkelijk met gerookte zalm of tonijn. Variaties zijn er te veel om op te noemen.

Tip: Maak eerst een basis couscous voor twee maaltijden (zonder vlees/vis) verdeel in twee porties en eet de eerste warm met gegaarde stukjes kip en de tweede de volgende dag als lunch in de vorm van een koude salade met b.v. tonijn.

vrij van: ei, gluten, soja, lactose, toegevoegde suiker past in een paleo dieet en in een ketogeen dieet.

Ingredi├źnten per persoon:

  • 1 el kokosolie om mee te bakken
  • 125 gram bloemkool in kleine roosjes
  • 1/2 ui
  • 1/2 rode pepertje
  • 1 teen knoflook
  • 100 gram gemengde groenten fijngesneden (variaties zie voedingslijst)
  • 100 gram kip in blokjes of gerookte zalm (wild gevangen) of blikje tonijn.
  • peper en zout naar smaak
  • alleen bij ketose 30 gram extra vet/olie

paleo couscous

Bereiding couscous:

  • hak het pepertje met de ui en de knoflook fijn (hakker/keukenmachine)
  • voeg dan de bloemkoolroosjes toe en hak door tot de bloemkool de korrelgrote van couscous heeft en zet apart

Bereiding couscous gerecht:

  • bak eventueel de stukjes gezouten kip of gamba’s zet appart
  • roerbak de gemende groenten beetgaar
  • doe er de kruiden en wat peper en zout bij, roerbak het geheel nog even kort
  • voeg nu het couscous mengsel en eventueel de gegaarde kip of gamba’s toe en verwarm goed door. Let op, niet te lang om te voorkomen dat het een papperige bloemkool prakje wordt.
  • op smaak brengen met nog wat extra kruiden, peper en zout
  • voeg net voor het opdienen het extra vet toe als je in ketose bent

Variaties heb ik al genoemd, die zijn eindeloos. In een koude salade is een handje fijngesneden rucola en een beetje basis dressing of mayonaise ook lekker. Eet smakelijk.