ms dieet paleo voedingslijst

Kies de juiste voeding

Deze voedingslijst is de sleutel tot mijn gezondheid. Probeer in het ms dieet zoveel mogelijk te variëren zodat je een keur aan micro-nutriënten binnen krijgt die je cellen helpen om te functioneren en te herstellen. Zorg voor kleur op je bord en geniet van echte voeding.

Groenten

Groene bladgroente  150 gram rauw bv bladsla of 300 gram gekookte groene bladgroenten.

Ruccola, bieten blad, paksoi, snijbiet, cichorei, koriander, paardenbloem, andijvie, boerenkool, alle soorten bladsla, mosterdblad,  peterselie, spinazie, raapstelen, waterkers, postelein, tarwegras (beide varianten)

Zwavelrijke groente  200/300 gram.

Ruccola, asperges, paksoi, broccoli, spruiten, waterkers, mosterdblad, kool, bloemkool, radijs, knolrapen, bieslook, knoflook, prei, ui, boerenkool, koolrabi, paddenstoelen.

Gekleurde groenten en fruit  portie fruit 150 gram ca twee stuks. Gekleurde groenten ca 200 gram.

Artisjok, asperges, courgette, kolen, bleekselderij, komkommer, rabarber, radijs, boerenkool, , avocado, olijven.

Doperwten, sperziebonen (alleen ms paleo, 1 keer per week)

Tomaten, aubergine, pepers, paprika (als je nachtschade kunt verdragen, 1 keer per week)

Worteltjes, bieten (ms paleo, bij ketose alleen rauw)

Pompoen, zoete aardappelen (niet bij ketose).

Citroen en limoen, frambozen, aardbeien, frambozen, bramen, bosbessen, aalbessen, vlierbessen, cranberry (in ketose hoeveelheid verminderen).

Druiven, kiwi, pruimen, abrikozen, sinaasappelen, mango, kersen, , nectarines, krenten en rozijnen, grapefruit, papaja , druiven, perziken ananas meloen, mandarijnen (alleen ms paleo, dadels, banaan, peer en appels zoveel mogelijk beperken).

Gefermenteerde producten

Biet, wortel, augurk, zuurkool enz. (let op supermarkt producten zijn vaak niet gefermenteerd maar ingelegd in azijn en mist daarom de voordelen voor je darmflora). Kombucha thee, kefir van water of notenmelk.

Algen en zeegroenten

Dagelijks: Chlorella algen, spirulina algen in poeder of tablet (beide varianten). Zeewier soorten, zee sla, zeekraal. Isea zeewier pasta http://seamorefood.com. Vind je zee groenten niet lekker neem dan kelp (iodine) in tabletvorm. Probeer ook eens kelpnoodles (geen eigen smaak) alternatief voor bami/mihoen

Vlees en dierlijke eiwitten.

Per dag ongeveer 300/350 gram:

  • Vis en schelp- en schaaldieren, wild gevangen. Alle soorten met voorkeur voor de vette/ omega 3 rijke soorten zoals zalm, makreel, haring, sardientjes, tonijn, ansjovis, oesters, heilbot.
  • Rund, kalf, kip, lam, geit, varken, kip, kalkoen, eend, fazant, kwartel konijn.
  • Orgaanvlees (als je dit niet lust kun je kiezen voor supplementen)
  • Hoewel eieren een fantastische voedselbron zij bevatten ze allergenen waar veel mensen (zonder dat ze dit weten) niet tegen kunnen. Toegestaan na vier weken eliminatie en je niet intolerant blijkt te zijn.

Vetten

Koud geperste olie, niet verhitten: olijfolie, lijnzaadolie, sesamolie, walnootolie, avocadoolie. Ik gebruik het meest olijfolie, o.a. omdat deze een betere verhouding omega 3/6 heeft en daarbij nog tal van gezondheids bevorderende stoffen bevat.

Voor extra omega 3, visolie, krillolie of levertraan (op dagen dat je geen vis eet, supplement nemen)

Om mee te koken: kokosolie (al dan niet ontgeurd), geklaarde boter ghee (ipv roomboter in bulletproof koffie), dierlijke vetten.

Noten, zaden en pitten

Rauw en bij voorkeur geweekt en gedroogd. Niet verhitten boven de 175 graden, liefst lager.

Amandelen, walnoten, hazelnoten, cashewnoten, paranoten, pistachenoten, macadamia noten, zonnebloempitten, pompoenpitten, sesamzaad, lijnzaad, chia zaden. Ontdek de heerlijke zaden en noten pasta’s.

Alternatieven voor melk en room

Vol vette, kokosmelk (blik), melk en room gemaakt van noten (let op ongezoet en biologisch) bv. Amandelmelk (geen soya melk, yoghurt ed.) Ik gebruik het liefst Aroy D coconut-cream uit blik.

Smaakmaakers

Coconut Aminos (alternatief voor soyasaus), groene kruiden (let op zonder toevoegingen), Zout, bij voorkeur ongeraffineerd zout bij voorkeur keltisch zeezout dat rijk is aan mineralen (omdat hier geen/minder jodium in zit is het belangrijk extra kelp te nemen). Specerijen: peper, wasabi, cayennepeper, paprikapoeder, kaneel, kerriepoeder, curcuma, Honing (max een theelepel per dag), groene stevia, vanille, cacao.

Dranken

Water, bronwater, koffie (max twee), groene thee, kruiden thee, kombucha thee, ongezoet en ongeconcentreerd vruchten sap (niet bij ketose), groentesap, smoothies (niet teveel fruit max 1/3 deel, helemaal geen fruit in ketose).

Alcohol: niet meer dan 1 per dag, en in ketose alleen bij uitzondering (speciale gelegenheid). Wijn, glutenvrij bier, alcohol dat niet uit granen is gedestilleerd (vodka)