Wahls Protocol, voeding als middel bij ziekten

Update aug 2018. Mijn reis met het Wahls Protocol start in 2013 bij het fantastische verhaal van dr.Terry Wahls. Zij is net als ik belast met secundair progressieve ms en was gebonden aan een rolstoel. Na jaren van experimenteren met voeding en aanpassingen in haar levensstijl is het haar letterlijk gelukt weer op de been te komen en te blijven. Een heel bijzonder verhaal. Ik raad je aan haar boek “The Wahls Protocol” te lezen (in het Engels te koop bij Bol.com).

Dr Wahls doet veel onderzoek naar leefstijl en dieet bij ziekten. Ze heeft inmiddels prijzen gewonnen voor haar werk en wordt gesubsidieerd door de Ms society. Op haar website vind je de resultaten van haar onderzoek.the Wahls Protocol

Voor sommige mensen is het boek vanwege taal lastig te lezen. Het is idd een hele puzzel. Daarbij is het in Canada en Amerika toch net iets anders wat eten betreft. Wij Nederlanders hebben een eigen kijk op voeding en smaak, daarbij zijn wij hier anders geëvolueerd waardoor we bv beter zuivel kunnen verwerken. Dat maakt dat ik het principe van dr. Wahls heb vertaald naar een meer Europese variant. Hierin houd ik rekening met innovaties en onderzoeken op het gebied voeding en gezondheid.

Met name de manier van low carb en ketogeen eten is sinds het uitkomen van het boek enorm geëvolueerd en geoptimaliseerd. Mijn persoonlijke ervaring en kennis verwerk ik in de informatie op deze site. De fase drie, het ketogene deel van het Wahls Protocol is daarmee iets anders dan wat het boek beschrijft. In de op deze site aanbevolen manier houdt ik rekening met deze nieuwe inzichten en beweeg ik mee met de ontwikkelingen.

Om jullie nog beter te kunnen bijstaan volg ik een opleiding tot orthomoleculair therapeut.

Experimenteer

De kijk op voeding en gezondheid is continu in ontwikkeling. Misschien vind je dat zelf niet altijd even duidelijk. Voor ieder onderzoek dat een voedingsmiddel promoot staan er tien onderzoeken die het tegendeel beweren. Ik heb vooral geprobeerd mijn gezonde verstand te gebruiken en niet alles klakkeloos aan te nemen, maar ook dingen te proberen. Mijn ervaringen als “bio hacker” deel ik graag op mijn site. Je hoeft gelukkig het wiel niet opnieuw uit te vinden.

Na het lezen van The Wahls Protocol heb ik me verdiept in de Paleo levensstijl. Vervolgens breide mijn studie zich uit naar vasten, ketogene diëten (lowcarb & high fat).

Het demoniseren van vet is onder de wetenschappers nu toch echt verleden tijd. Meer en meer onderzoek bevestigt dat je door het eten van gezonde vetten, ziekte kunt behandelen en voorkomen. Een hele omslag in het denken voor iemand als jij en ik die zijn groot gebracht met het idee dat vet eten slecht voor je is. Ik experimenteer met vasten en ketose. Hoe maak ik het makkelijker en wat werkt het beste voor mijn lichaam.

Zorg voor je mitochondriën

Het Wahls Protocol legt uit dat het ontstaan van kwalen en ziekten op celniveau bekeken moet worden. Het dieet voorziet in het voeden, onderhouden en herstellen van je cellen. Het hele functioneren van het menselijk lichaam is afhankelijk van de gezondheid van de cellen. Je cellen bestaan o.a. uit mitochondriën (de energieleveranciers van de cellen) die een belangrijke rol spelen in gezondheid en fitheid. Zonder voldoende en gezonde mitochondriën kunnen de cellen hun taken niet goed uitvoeren en sterven. Dit ligt ten grondslag aan vrijwel iedere auto-immuunziekte en vele andere aandoeningen. Dr. Wahls heeft onderzocht welke vitaminen en mineralen essentieel zijn voor je hersen- en zenuwcellen. Ze zocht welke voeding deze vitaminen en mineralen bevatte en het dieet was geboren. De voedingswaarde (nutriënt dense) van je maaltijden gaat met toepassing van Wahls Protocol dan ook flink omhoog om jouw cellen te geven wat ze nodig hebben.

Voorkom ontstekingsreacties

Anderzijds elimineert deze leefstijl zoveel mogelijk voeding die de ontstekingsreacties en laaggradige ontstekingen in het lichaam bevordert. Vandaar geen zuivel, granen, soja, toegevoegde suikers, transvetten, bewerkt voedsel, chemische toevoegingen en voor sommigen zelfs geen eieren, nachtschades en peulvruchten. Het is daarmee een geoptimaliseerd Paleo dieet dat voorziet in de behoefte van een ziek /defect/kapot lichaam. In het bijzonder het aangetaste centrale zenuwstelsel en hersenen van mensen met ms.

Stop het “vullen” met eten dat niets bijdraagt aan je gezondheid. Start met het voeden van je cellen zodat deze de energie kunnen generen om jou gezondheid te stabiliseren en te verbeteren.

Is Ketose beter?

De eerste fase uit het Wahls Protocol laat ik buiten beschouwing. Dr. Wahls heeft deze fase alleen beschreven om de overgang naar het echte dieet geleidelijker te laten verlopen.  Op deze site vind je twee varianten. Dit zijn fase twee en drie van het oorspronkelijke Wahls protocol. Wahls Paleo en Wahls Paleo Ketogeen. Welke beter is verschilt per aandoening en per persoon. Je start altijd met Wahls Paleo en werkt dit onvoldoende kun je kijken wat Ketogeen eten met je gezondheid doet.

Verondersteld wordt dat de patiënten met ernstige degeneratieve symptomen van de hersenen en vooral cognitieve klachten het beter doen op het ketogene dieet. Dat is ook mijn ervaring. Ik voel me cognitief beter in ketose en veel van mijn medevolgers voelen hetzelfde. Of je ketose kunt verdragen en welke variant het beste werkt voor jou is een kwestie uitproberen. Lees eerst verder en kijk ook naar dat wat jou het meest aanspreekt en past in jouw situatie (in overleg met je dokter).

Begin altijd eerst met Wahls Paleo en kijk wat dat met je doet. Zelf wissel ik tussen de twee varianten en ben zo enkele maanden per jaar in ketose, het grootste deel volg ik de paleo variant. Ik ga uit van mijn gevoel bij wanneer en hoe lang ik iets toepas.

Starten en wachten op resultaat.

De eerste weken kan je je slap, futloos en soms trillerig voelen. Dit komt door de overgang van minder suikers/koolhydraten naar meer vetten. Je lichaam moet wennen aan je nieuwe eetgewoonte. Dit en andere detox verschijnselen zoals hoofdpijn en darmproblemen verdwijnen doorgaans na twee tot vier weken. Even doorbijten dus. Als je over klachten twijfelt raadpleeg dan je arts.

Na de detoxperiode voelen de meeste zich fitter en energiek. Wanneer je echt resultaat mag verwachten is afhankelijk van jouw persoonlijke situatie:

  • welke aandoening, hoe lang ben je al ziek
  • je gewicht, je stressniveau, je nachtrust enz
  • wat is de ernst van je klachten maar ook hoe ziet jouw huidige voedingspatroon en levensstijl er uit? Beweeg je veel of weinig, kom je veel in de buitenlucht? Woon je op het platteland of in de stad?

Het echte resultaat kan langer duren, variërend van een paar maanden tot drie jaar. Ik zelf heb twee jaar geduld moeten opbrengen. Maar het was het zeker waard. Dit is geen tijdelijk dieet maar een manier van leven. Als je begint houdt dan altijd in de gaten dat jij je unieke zelf bent met je persoonlijke sleutel tot het verbeteren van je gezondheid. Ik hoop je op weg te helpen maar luister vooral naar je lichaam en gebruik je verstand.

lees hier verder