met MS en vork

Wahls Protocol. Voeding en leefstijl als middel bij auto-immuun en ontstekingsziekten

Het beste dieet?

Dieet, hype & verwarring

Dieet, eten, afslanken we raken er niet over uitgepraat. De ene hype volgt de andere op en de vele participerende partijen lijken daar een slaatje uit te slaan, maar wordt jij er nu echt beter van?

Boeken die beloven dat je in een korte tijd en zonder moeite gezond, slank, strak en heel gelukkig door het leven zal gaan?  Jaja…
Er zijn op dit moment vele stromingen. Sommige manieren zijn ideologisch, andere diëten gaan koste wat het kost voor het slanke strakke plaatje. Gelukkig richt de voedingspijl zich steeds meer op gezondheid. Maar als je er echt goed in gaat duiken merk je ook dat de verschillende richtingen elkaar tegenspreken. Dat maakt het heel lastig om jezelf te overtuigen en vandaaruit je eetpatroon te veranderen. Je hebt immers een sterke overtuiging nodig om te veranderen.

De overkill aan informatie omtrent gezond eten zorgt vooral voor veel verwarring en dat wij door de bomen het bos niet meer zien is eigenlijk niet zo vreemd. Zo komen we terug bij de prangende vraag die ons bijna dagelijks wordt gesteld… wat is nou het beste dieet?

Wat is het beste dieet? Een ogenschijnlijk simpele vraag met een complexe achtergrond en toch een makkelijk antwoord. Er bestaat namelijk geen eenduidige algemene beste manier van eten. Als het zo eenvoudig was dan waren we klaar na 1 bestseller en was iedereen slank, fit en vitaal. Dus van al die hypes, boeken, eetmethoden en richtlijnen is er altijd wel iets dat voor jou (tijdelijk) werkt.
Wat het beste eetplan is, verschilt per persoon. En als je jou sleutel gevonden hebt kan het ook maar zo zijn dat dit na een tijdje ook niet meer werkt. Wat vandaag goed voor je is kan zich morgen tegen je keren. Ook veranderen de behoeften van je lichaam afhankelijk van je situatie en leeftijd. En zelfs per dag kan er verschil zitten in wat je beter wel kunt eten of liever kan laten staan. Nou ja? zal je denken, daar schiet ik dus niets mee op. Nee in zekere zin niet maar aan de andere kant ook weer wel. We helpen je hopelijk van de illusie af dat je een pasklare oplossing gaat vinden in de vele dieetboeken die jaarlijks worden uitgegeven. Als je bovenstaand antwoordt hebt begrepen snap je dat wat de “fitgirl” beschrijft in haar boek als een recept voor een killer body. Werkte bij haar… maar hoogstwaarschijnlijk niet de oplossing is voor jou. Je lichaam echt voeden is MAATWERK dat van tijd tot tijd aanpassing behoeft.

Waar ga je beginnen

Daar is wel een eenduidig antwoordt op en dat is REAL FOOD. Puur en onbewerkt eten door zelf te koken met “whole food”. Weg dus met de pakjes, zakjes en potjes vol zwaar bewerkte waren. Begin maar eens met het lezen van de etiketten. Staat er iets op dat je niet herkent als voedingsmiddel of wat je niet als enkel ingrediënt zou lusten. Dan is dat voldoende aanleiding om dat product niet meer te eten.

Let ook op e-nummers, hoewel deze zijn goedgekeurd wil dat niet zeggen dat ze gezond zijn. Ook om die discussie te slechten wordt een harde strijd geleverd. Zolang bepaalde geleerde blijven roepen dat stoffen als E-621 en aspartaam geen negatieve invloed hebben op ons lichaam, blijven deze oude koeien iedere keer weer uit de sloot komen. Ik heb genoeg onderzoeken gezien die het tegendeel aantonen en ook mijn persoonlijke ervaring is dat er veel kunstmatige toevoegingen een direct effect hebben op hoe ik me voel.

Als je je gezonde verstand gebruikt weet je dat je op hoofdlijnen het best af bent met producten die geen etiket nodig hebben, waarvan direct duidelijk is wat het betreft.

Real food is de sleutel

Real food, Primal, Paleo, Oervoeding, mediteraan eten (al dan niet koolhydraat beperkt / low-carb / ketogeen) allemaal methoden die in basis uitgaan van pure onbewerkte voeding.

Misschien heb je wel eens gehoord van de Engelse term “nutriënt dense” ? Een alles omvattende uitdrukking waar wij eigenlijk geen goede vertaling voor hebben. Het betekent de voedingswaarde dichtheid. Het streven maaltijden met zoveel mogelijk vitaminen en mineralen per kcal. Het maximaliseren van de vitaminen en mineralen door middel van voeding zorgt voor gezondere cellen en een gezond lichaam. Een gezond lichaam is beter in staat te vechten en schade te herstellen. Zorgen voor een nutriënt dense eetpatroon is in feite het doel en resultaat van puur eten. Vandaaruit zien we keer op keer hoe mensen langzaam maar zeker fysiek en mentaal beter in hun vel komen. Gezond eten verbeterd het natuurlijk herstellend vermogen van ons lichaam en dat merk je.

Wat eet je dan?

Denk aan groenten (nee geen 2 ons maar minimaal 500 gram per dag), fruit (ja twee stuks en eigenlijk niet meer vanwege de suikers), vlees, vis, schaal en schelpdieren, gevogelte, eieren, zuivel (uit rauwe melk), noten, zaden pitten, meer vetten. Wacht eens even geen aardappel, granen en brood of pasta? Nee liever niet, deze producten bevatten vooral veel kcal ten opzichte van vitaminen en mineralen. Daarnaast hebben granen bij de meeste mensen een negatief effect op de darmgezondheid. Probeer eens courgette spaghetti, zoete aardappel of bloemkoolrijst als alternatief.

Lees ik nu net meer vetten? Ja dat heb je goed gelezen. Wij zijn er van overtuigd dat vetten passen in een gezonde leefstijl en suiker niet. Wil je meer lezen over vetten kijk dan hier.

Alles liefst van biologische herkomst en voor dierlijke producten aandacht voor het dierenwelzijn en de voeding van het dier. Vis niet gekweekt maar wild gevangen. Als je kiest voor puur eten zonder snelle koolhydraten en toegevoegde suikers dan heb je de eerste grote klapper binnen.

hoe vaak moet je eten?

Niet alleen wat je eet draagt bij aan je gezondheid maar ook wanneer en hoe vaak je eet. Wij zijn het niet eens met de aanbeveling om 6 eet momenten per dag te hebben. Daar is echt alleen de voedingsindustrie bij gebaat. Als je zo vaak “moet” eten is er in beginsel al iets niet goed met je stofwisseling. Drie maaltijden per dag waarbij de laatste maaltijd een lichte mag zijn is een goed begin naar de stap naar twee maaltijden. Voordeel van twee eetmomenten is dat je stofwisseling meer rust krijgt en de energie kan gebruiken voor onderhoud en herstel. Meeste mensen die Intermittent Vasten toepassen en een maaltijd overslaan voelen zich hier heel goed bij.

Maatwerk

Als je gezondheid niet verbeterd op een dergelijk eetpatroon dan volgt de finetuning, het maatwerk. Zijn er voedingsmiddelen die een negatieve reactie veroorzaken in het lichaam of waar je zelfs intolerant voor blijkt? Ben je misschien beter af met minder koolhydraten en wat meer vet, een lowcarb dieet? Dit is waar het maatwerk begint en je (soms met wat hulp) moet gaan uitzoeken hoe jij de puzzelstukjes op zijn plaats krijgt. Hulp kun je zoeken bij een orthomoleculair therapeut, een oervoeding licentie A therapeut of kPNI therapeut.

Pure voeding met het Wahls Protocol

Bovenstaand artikel gaat over een algemene benadering een niet een specifiek dieet. Op deze website staat veel informatie over puur eten dat aansluit op bovenstaand verhaal. Het Wahls protocol is een realfood, paleo dieet wat niet alleen helpt bij multiple sclerose. Het protocol bestaat uit twee fasen: Wahls Paleo en Wahls Paleo Ketogeen. Heb je ms, diabetes een andere chronische aandoening of vage klachten, vermoeidheid dan heb je mogelijk veel baat bij dit dieet.

Optimaal Ketogeen Leven

Wil je anders gaan eten omdat je een aandoening hebt? Dan adviseren wij om dit eerst met je arts te bespreken.

Ben je bij het vinden van jou puzzelstukjes op zoek naar support wordt dan lid van onze facebook groep Paleo Ketogeen OKl & Longevity

 

 

 

Verder Bericht

Vorige Bericht

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

© 2018 met MS en vork

Thema door Anders Norén