Pesto met palmkool

Pesto wie kent het niet? Heerlijk door de maaltijd maar ook als dip tussendoor en dressing over de salade. Origineel van basilicum, parmezaan en pijnboompitten. Maar weet je dat er ook heerlijke en goedkopere varianten mogelijk zijn. Op die manier kun je ook als de ingrediƫnten moeilijker te krijgen zijn of je ze te duur vindt, in alle seizoenen genieten van deze heerlijke saus.

vrij van: ei, gluten, lactose, toegevoegde suiker past in een paleo dieet en in een ketogeen dieet.

Ingrediƫnten ca 2 porties:

  • 40 gram olijfolie (bij ketose kun je de helft vervangen voor xtc olie o.g.)
  • 30 gram bladgroen (basilicum, rucola en/of palmkool in stukken en nerf verwijderd) een combinatie daarvan vind ik het lekkerst. Wil je de pesto in een warm gerecht verwerken ga dan voor wat meer palmkool en wat minder rucola/basilicum
  • 30 gram pitten en/of noten (pijnboompitten, zonnebloempitten pompoenpitten, walnoten, pecannoten of amandelen) combineren kan.
  • mis je de kaas voeg dan een el edelgist toe.
  • 1 teen knoflook in stukjes
  • eventueel 1 el bieslook of andere groene kruiden
  • peper & zout naar smaak

pesto paleo

Bereiding basis dressing:

  • Rooster de pitten of noten in een koekenpan
  • Voeg een el van de olijfolie bij de geroosterde pitten of noten en bak op een laag vuur even de knoflook mee. Neem de pan van het vuur en laat even afkoelen
  • Doe ondertussen de resterende olie, het bladgroen, kruiden, snuf zout in een hakker. Voeg de afgekoelde inhoud van de pan toe en hak tot een grofkorrelige massa.
  • In de koelkast minimaal twee dagen houdbaar